– Adj egy kis vizet, ne
haljak meg szomjan! - kérte Sándor édesanyját, aki a kómában
fekvő fián csüngött aggódó anyai szeretetének minden
fájdalmával. Ángyó sietve indult a szomjúságot oltandó vízért,
de mire nagyapámhoz ért már orrán, száján ömlött a vér.
Halálát belső vérzés okozta.
Így
halt meg az én drága nagyapám, akit soha nem láthattam. Csak a
szobám falára kiakasztott fénykép őrzi arcát és alakját meg a
róla mesélt történetek keltik életre emlékét. A legnagyobb
szükségben, a háború borzalmait követő szörnyű katasztrófában
öt gyerek maradt utána árván, a két kamaszodó nagyfiú, a
legidősebb tizenöt éves, a legkisebb kétéves. A hatodik gyerek,
Áronka a harmincas évek végén, kétévesen költözött a földi
létből az angyalok birodalmába.
A halálhír hallatán
nagyanyám másnap reggel újból útnak indult Vásárhelyre.
Végtelenül nehéz útja lehetett.
Így
vált a várva várt Úr feltámadásának örömünnepe az érintett
családok számára a gyász örök emlékezetében a lélek végtelen
fájdalmává. Az értelmetlen háborúkban elesett hősöknek, a
falu központjában emelt emlékoszlopon a közösség emlékező
kegyelete rávéste az égi létbe távozók azon nevét is, akiknek
ártatlan életét a háborús ellenségnek szánt alattomos fegyver
oltotta ki. Emlékük legyen áldott, lelkük nyugodjon békében
mindörökké.
Nagyapám
örökölt családi mesterségét illetően major volt - ami saját
és közösségi tulajdonú törzsjuhászatot jelentett -, egy
rendkívül szorgalmas és becsületes ember. Ezt a páratlan
szorgalmat nemcsak gyerekei, unokái, hanem dédunokája génjeibe is
átörökítette. Mindemellett, mérték felett szigorú, aki katonai
fegyelmet követelt nemcsak magától, hanem fiaitól is. Apa
számtalanszor mesélte el azt a felejthetetlen történetet, amikor
pontatlanságáért szigorú büntetést kapott nagyapámtól.
Az
eset húsvét hétfőjén történt. Tizenkét éves lehetett, amikor
a megbeszéltek szerint délután öt órakor Parajdon kellett volna
nagyapámmal találkoznia, akinek valószínű, hogy fontos dolga
akadt a községben – többek közt két húgát a hervadástól
megkímélendő locsolás -, és már délelőtt elindult a lovakkal.
Hogy miért kellett apának nagyapával találkozni, az a történetből
nem derült ki, de azt hiszem, ez a történet szempontjából nem is
fontos. Édesapám figyelmét teljesen lekötötte az ünnepi
locsolkodás, meg a frontról hazaérkezett katonákkal való
beszélgetés. A délutáni öt óra távolinak tűnt. Mire
észbekapott, és legyalogolt Parajdra, már hat óra is régen
elmúlt. Először a vasútállomás mellett lakó Lidi nénjéhez
ugrott be, de nagyapámat már nem találta ott.
– Juliskánál keresd,
mert odament – és édesapám indult nyomban Juliska nénjéhez.
Ahogy betért a piacra, már meghallotta a lovak csengettyűjét,
aztán nagyapám alakját látta előszigorodni a bakról.
- Mi van öreg, most
jössz? Mit mondtam, hány órakor legyél itt? No, majd beszélgetünk
odahaza!
Ezzel a lovak közé
csapva otthagyta apát Parajdon. Mire apa hazagyalogolt, a család
már lefeküdt.
- Mikor megérkeztem,
édesanyám felkelt, és a takarékra állított lámpát
(petróleumlámpa) felhúzta – mesélte tovább apa -, mikorra
levetkőztem volna, hogy lefeküdjek, édesapám kikelt az ágyból,
és mintha folytatta volna a Parajdon félbehagyott mondatot:
- Megjöttél, öreg? Mit
mondtam, mikor találkozunk? Egyet tanulj meg, máskor, amikor azt
mondom, hogy ekkor és ekkor valahol ott légy, akkor ott legyél
időben! – mennydörgött az apai szigor.
Ezután
nagyapám -, aki nem volt túl magas ember, de annál erősebb,
tetőtől talpig csupa feszülő izomköteg, bazalt keménységű
mellkassal, széles vállakkal, melyet a reggeltől estig tartó
kemény, fáradságos, verejtékes fizikai munka acélozott meg –
fél kézzel megragadta apát, felemelte, és úgy vágta be Feri
bátyám mellé az ágyba, hogy az ágy beszakadt alattuk. Nagyanyám
féltő jósággal jegyezte meg:
- Azért osztán nem kell
megölni azt a gyermeket!
- Úgy megvert - mesélte
apa -, és hangjából nem érzek ki szemrehányást, inkább
mélységes szeretetet a túl fiatalon eltávozott apa iránt, akire,
annyira, de annyira szüksége lett volna a gyerekeknek, a családnak
-, hogy azt soha az életben nem felejtem el. Nem lehetett vele
gatyázni. Az iskolában, ha rossz fát tettünk a tűzre, és
megvertek, nem mertük megmondani, mert otthon is kaptunk ráadást.
Abban az időben, az iskolában a helytelenkedést,
fegyelmezetlenséget keményen büntették. Fenyítőeszközként
szolgáló nádpálcával vertek a csintalan gyerekek ülepére. Ha a
szép szó nem, a nádpálca biztosan eredményesnek bizonyult.
A
pontosság fegyelme annyira végigkísérte egész családunk életét,
hogy a kérdéses időben inkább hamarabb ott voltunk, bárhová
kellett menni. Ezen oknál fogva soha nem tudtam mások késését
tolerálni.
Apa
emlékeiből szívesen idézek egy meghatóan szép történetet a
lovaikról, amely már nagyapám halála után esett meg.
- Tizenhat éves
lehettem, és fáért mentem a lovakkal a Küsmödi kő alá. Már
késő délután volt, mire kiértem. Az előkészített fát, amit
már azelőtt való napokban felvágtunk, csak fel kellett raknom a
szekérre. Ekkora mennyiségű fát kétszer szoktunk kihozni a
dombra, de mivel későre járt az idő, én mind felpakoltam a
szekérre, és elindultam a lovakkal, Bandival meg Csillaggal.
Útközben egy patakon kellett átkelnem, de a szekér egyik kereke
besüllyedt. Hiába nógattam a lovakat, nem húztak. Közéjük
csattintottam az ostorral, azonban ezzel csak rosszabbat tettem, mert
nem húztak egyszerre, egyik előre, másik hátra. Már éjjel
tizenegy óra lehetett, teljes sötétség, még holdvilág se, hogy
valamennyire látni lehessen. Nem tudtam mitévő legyek, lepakoljam
a rengeteg fát, hogy így a besüllyedt szekeret könnyebben ki
tudják húzni a lovak, vagy az egyik lóval elmenjek, és reggel
majd lóháton visszajőve kihúzatom a szekeret? Némi töprengés
után az utóbbi mellett döntöttem. Az egyik lovat kifogtam, és
hazalovagoltam. Éjjel egy óra körül lehetett mire hazaértem.
Bevittem a lovat az istállóba, és lefeküdtem. Hajnal fele azt
mondja édesanyám:
- Nyerít a ló a
kapuban.
- Nyerít, amelyik a
pajtában van.
- Nyerít a ló a kapuban
– ismételte meg nyomatékosan édesanyám.
Az lehetetlen. Vajon
valaki arra járt volna, és levette volna a lóról az istrángot,
mert én azt rajta hagytam, igaz a gyeplőszárat kiakasztottam -
gondoltam magamban. Édesanyám felkelt, kiment a kapuba, és a ló
ott állt a szekér teljes rakományával együtt.
Csillag
egyedül vonta ki a patakba süllyedt szekeret. A fával kétszeresen
megrakott terhét olyan helyeken húzta, vontatta haza, ahol nappal
és felügyelet mellett is veszélyes az út, mert néhol annyira
lejtős, hogy kerékkötőt kellett alkalmazni. Egyetlen darab fa nem
hiányzott a szekérről.
Drága
Csillag! Én most gondolatban átölelem a nyakad, megsimogatom a
sörényed, és kockacukorral jutalmazom bátorságod, páratlan
hőstettedet. Örök emlék legyél a csodálatos állati tettek
oltárán. Béke poraidra akárhol vagy! Ismeretlenül is nagyon
szeretlek.
- Nagyon okos állat a ló
– magyarázta apa tovább. Ez a nemes állat éjjel rendkívül fél
egyedül, és ez megtöbbszörözi erejét. Amúgy nagyon ijedős,
hátulról nem szabad megközelíteni, csak, ha szólsz hozzá. Néha
még a madár hirtelen felröppenése is megijeszti. Azt is
megfigyeltem, hogy szürkületkor nem kell hajtani, mert úgy száguld
haza, mint a villám. Ha éjszaka kimentünk a határba, és ott
aludtunk, akkor a tűz mellett az ember közelében maradt. Amint
megvirradt, már bátran távolodott el tőlünk. Ha bántod, csak
bajod van vele. Nem szabad bántani, jól kell tartani, és akkor úgy
húz, úgy repül, mint a madár.
Minő
nagy bölcsesség! És ehhez nem szükséges filozófiai könyveket
olvasni. Csak nyitott szem, megfigyelés és következtetés. A
szeretetteli bánásmód embernek, állatnak szárnyakat ad. Csillag,
ez a nemesszívű állat, miután nagyanyám szükségből egy távoli
faluba eladta, alkalomadtán mikor „kötöttségeiből”
kiszabadult, hazament. Sajnos vissza kellett vinni őt új
gazdájához, akik a későbbiekben nagyon vigyáztak a
„szabadságára”.
Ősidőktől
kezdve a földművelő ember minden tárgyi és élő vagyonával
megfontoltan bánt el, mindkettőt megbecsülte. A munkaeszközként
használt igásállatok emberi bánásmódban, gondviselésben
részesültek, hisz odaadó társnak bizonyultak a mindennapi kenyér
megteremtésének verejtékes munkájában. Az
állatokkal való emberséges bánásmódra példa a szomszéd
bivalyok viselkedésének története, akik, csak a gyermek Katicának
voltak hajlandók tejet adni. Amikor két napra elment otthonról, a
félelmetes, nagytestű és köztudottan makacs bivalyokat nemhogy
megfejni, de még megközelíteni se lehetett. A kislány
hazaérkezésekor az állatok újból kezes bárányokká váltak, és
tették a kötelességüket. A rejtély oka, hogy a kis Katica, fejés
közben énekelgetett, így a behemót bivalyok a tejadás
pillanatában hozzászoktak az e fajta vidámsághoz.
Az
állati furfang példás esete - a családi kecskeállományt
gazdagító – egy furcsa szerzetű kecske viselkedése. Amint
megjelentek a gombák a mezőn, ez a bolond jószág este nem tért
haza a nyájjal, hanem a legelőn maradt „gombászni”, kedvenc
eledelét lakmározni. Különcködése bosszantotta a családot,
mert az általa szolgáltatott tejadag kimaradása csökkentette a
belőle készült sajt mennyiségét. Mivel az eset, több egymást
követő napon is megismétlődött, a család elhatározta, túljár
a kecske eszén. Következményképp kolomp került a nyakára.
Azonban ez sem jelentett akadályt ínyenc eledele megszerzésében.
Mielőtt a csorda hazaindult volna, kecskekoma annyira megfeszítette
a nyakát, hogy a kolomp csendben maradt, ő maga pedig a magas fűben
láthatatlanul elhasalt. Addig maradt ebben a szokatlan
testhelyzetben, amíg a nyáj elvonult. Torkosságának azonban ára
volt. A tőgyekben felgyülemlő tej feszítése kegyetlen
fájdalommal járt. Hogy szenvedésén enyhítsen, valami hihetetlen
nyaktekerő mutatvánnyal, szájával elérte tőgyét, és amennyire
lehetett kiszívta a benne összegyűlt tejet. A család végül nem
tehetett mást, mint elfogadta az eszes kecske hóbortját.
Életem
megvalósulatlan álma egy olyan természetközeli, kertes családi
ház, melynek verandája az éltető nap sugaraiban tündököl.
Vágyálommá vált a régi ház karbantartása, megőrzése, mely
nagyanyám halála után gazdátlanul várt egy jobb sorsra, pedig
hány nyarat szerettem volna ott tölteni csendben, békében,
nyugalomban. Azonban a nagyszülői háznak és kertnek lassú
pusztulását a megsemmisülés követte. Hogy minderről miként
vélekedhet a ház mögötti körtefa alatt nyugvó két Lidi mami,
csak sejteni vélem. Valószínű ugyanazt, amit apa gyerekkori
emlékeiből egy óvodában tanult vers sorait idézve mondott nekem,
amikor a ház eladására gondoltak. Pósa Lajos Anyám intése
című verse az ősi földhöz való ragaszkodás kiirthatatlan
érzésének megőrzéséről szól:
„El
ne add az ősi házat,
El
ne add az ősi telket,
Hol
a csűrön késő őszig
Gólyamadár
kelepelget.
Ha
elfáradsz a világban:
Gyere
haza megpihenni,
Az
öreg fák árnyékában
Szép
időkre emlékezni.
Rád
nevet, mint hajdanában,
A
cseresznye, piros alma;
Gyermek
leszel újra fiam,
S
belefogsz egy dalba.
Szántófölded
kenyeret ád,
Az
a föld jó kalásztermő!
Friss
vizet a csörgő patak
Tüzelőnek
fát az erdő.
Gyümölcsfáid
oltogatod,
Tisztogatod,
nyesegeted,
Ablak
alatt a kis kertben
Az
utakat rendezgeted.
El-elsétálsz
a mosolygó,
Virágok
közt andalogva…
Úgy-e
fiam hozol majd ki
Egy-egy
szálat a síromra?
El
ne add az ősi házat,
El
ne add az ősi telket,
Hol
a csűrön késő őszig
Gólyamadár
kelepelget.”
Sem
magyarázkodást, sem mentegetőzést nem írok le mindarról, hogy e
többtényezős rendszerben mi vezetett el annak pusztulásához,
amit talán én szerettem és értékeltem a legjobban. Legyenek
bármilyenek a társadalmi, szociális körülményeink,
nehézségeink, amelyek bár leginkább a széthúzást,
elidegenedést, szétszórást segítették és segítik elő
köreinkben a történelmi idők hosszú során, akkor sem tehetünk
engedményeket ősi múltunk, önmagunk felszámolására. Erre intő
tanulság lehetne a mi esetünk. Amióta mindaz, ami örökre
megsemmisült és eltűnt, azóta a lelkem – bár oszthatatlan –
összetört. Egy darabkája ott maradt az ősök elporladt csontjai
mellett, szüntelen az ősi földön vánszorogva, a múlt hűlt
helyén keseregve. Mindennapi imám ezért nem lehet más, mint őseim
földjéért Végh Antal csodálatosan megható soraival imádkozni:
„Uramisten,
ne engedd leverni Gyímes szárnyaid oltalma alá igyekvő faluvégi
kis házainak eresze alól a fecskefészkeket. Uram, ne engedj
farkascsordákat a Hargitán legelésző nyájak nyakára, ne hagyd,
hogy elvesszen az utolsó kolompszó is. Ígérd meg, Uram, hogy
megőrzöd a Csíki-havasok friss, tiszta lélegzetvételét is, ha
már arra jársz. Ha jártál valaha is Székelyföld apró
falucskáinak százados és fehér, konok és vihart álló piciny
templomaiban, ha hallgattad valaha is a Nyikó és a Nyárád
vizeinek suttogó, félve, bujkálva mondott imádságszavait, ha
hozzád is elfolydogáltak már a Kis-Küküllő és a Hideg-Szamos,
a Tatros és az Olt vizeinek könnyel kevert cseppjei, akkor most nem
lehetsz szűkmarkú, akkor most nem tagadhatod meg Oltalmazó Kezed
simogatását Erdély verejtékező homlokán. És akik ott maradnak,
Uram azokra vigyázz a legféltőbb gondoskodással. Szabadítsd meg
Erdély cudar gályáinak minden rabját, Uramisten!”1
Budapest, 2019.05.07. Petrás Magda
Édesapám, Petrás Gergely emlékére - 1. rész
Gratulalok a cikkhez elethu ..elethelyzeteket tar az olvaso ele .. es ahogy haromszor elolvastam ,szinte magam elott lattam a kulonbozo cselekmenyek felgongyoleseben ,,a szereploket'. ezt nem lehet NEM ELOLVASNI ES FOLEG REALISAN ERTELMEZNI ;; Kulonos tisztelettel...
VálaszTörlésGyermekkoromból ismert székely emberek alakjai elevenednek fel emlékeimben... Sándor bátyám, aki az elvesztett ujjára azt mondta nekem, hogy az "egér rágta le, mert puliszkát evett este és nem mosott kezet utánna úgy aludt el... Pétrás Feri bátyja aki nagydarab válas ember volt, és tőle tanultam, hogy kell gabonát kaszálni. Köszönöm szépen, jó volt olvasni!
VálaszTörlés