A gyermekek legtöbb helyen lócára ülve
tanultak. Csak a XIX. század elejétől válik általánossá a hosszú, az egész osztálytermet
széltében átfogó pad. Az eddigiek során említett adatokból arra is következtethetünk,
hogy a tanítás - a siklódi, szolokmai, alsósófalvi, „sóbánya melletti scholában" - hoszszú
évtizedeken át a mester szobájában történt.
....
Az alsósófalviak jóformán még külön sem váltak a felsősófalvi anyaegyháztól, s
1772-ben máris kijelentik: „...az Gyermekek tanítására pedig egy Tanitót különösön
tartanánk."15
Mindez természetesen nem jelentette, hogy a faluközösség a hanyag
tanító ellen mindig panaszt emelt, vagy eltávolítását követelte. Az évenként tartott
vizitáció alkalmával megkérdezték az egyházközség tagjait: „A mester erkölcséről,
háza népe viseletéről, hivatala folytatásáról, gyermekek tanításáról."16
1825-ben a
korondi unitáriusok „egy instanciát adának bé Mester Ürmösi József ellen, exponálván
ebben a gyermekek tanításában való restségét, a classisnak tisztán nem tartását, sőt
bornyíl és sertés rekeszként tartását, s egyéb feles hibáit is, mely is communicatiora
kiadatik a Mester atyafiának.
....
Sokkal súlyosabb váddal illetik 1802-ben az alsósófalvi Intze
Istvánt: „A mikor meg ittasodik a Gyermekekkel rútul bánik, némelyik(ne)k azt
mondja hogy a többit nyúzza meg, másik(na)k azt parantsolya hogy a Nadrága szijját
huzza ki, hogy azzal a mást akaszszák fel a lábánál fogva."
....
Az alsósófalviak a pap és mester fizetésére vonatkozóan egyezséget kötnek: (1.)
Minden Gazda külön külön ád a Papnak 2 kalondgya Búzát a Mesternek 1 kalondgya,
zabot is annyit ha egy Háznál többen vágynák is. (2.) Akinek 10 Kalondgya Búzája
terem, tartozik ezen egész Bért megfizetni, a kinek pedig annyi nem terem, tartozik
szemül fizet ni a T. papnak 2 Véka Búzát, és 4. Véka zabot, a Mesternek felét. (3.) Az
1805-ben Jan: 10-én tartatott partialis határozása szerint az egy Háznál lévő több
Gazdák közül tsak az egyik tartozik szalmájában fizetni, a többi szemül, egy kalondgya
Búzáért egy Vékát; egy kalondgya zabért pedig két Vékkát. (4.) Az Özvegy
Aszszonyok ha Gazdaságot folytatnak egész Bérrel tartoznak. (5.) A Szegény özvegyek
a Papnak 24 D., a Mesternek 12. Dénárokkal. (6.) A Keresztelésért tartoznak adni egy
tyúkot, vagy a hellyett két font Hust. (7.) Minden Marhás Gazda tartozik a Papnak egy
Szekér Fát adni, a Mesternekis annyit."41
Összehasonlításképpen álljon itt egy háromszéki díjlevél: „1800 táján a bölöni unitárius
iskolában az iskolamester a következő fizetést kapta: 80-90 kalongya búza,
ugyanennyi zab, s tandíjul minden tanuló szüleitől egy csirke. Ehhez járult hozzá a
lakás és néhány hold szántónak és kaszálónak a használata."42
...
Összehasonlításként említem, hogy hat évvel korábban, 1782-ben az alsósófalvi tanító
jövedelme alig fele, 27 forint 48 krajcár volt, a felsősófalvié pedig 49 forint 48 krajcár.5
...
1785-ben az alsósófalviak „panaszolnak Dáné János ellen, hogy... az
Gyermekeket magával viszi az erdőre venikéért (venyigéért), magyaró vesszőért. A
Sertéseit az Pityvarban hizlalta, holott jó Pajtája vagyon.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése